1963-1980
1963-1973
Experimenten weeftechnieken met allerlei soepele materialen.
1973-1980
Monumentale wandstructuren o.a. Fangorn 400x1850x50




























1975-1980
1975-1980
Experimenten met allerlei materialen zoals hout, leder, spons, veren,
ingewanden (runds-en varkensblazen, darmen) al of niet geschroeid, gebrand, in
gekleurde was gekookt, etc.
( …haar
tomben, opgevuld met textiele lappen, zijn symbolen van leven en dood,
De kringloop van het zijn – ethisch reveil? …Hilde D’haeseleer).
1980-1985
vanitas
1980-1985 Van kleinere driedimensionale objecten naar monumentale werken o.a. de reeks “kreupelen”, “Vanitas vanitatum”, Memories”.
(…Morbide wizens van jutte, dierlijke ingewanden, omwikkeld hout en andere toevallige vondsten… figuren zonder hoofd of benen, brute stukken oermaterie. De ongecultiveerde, complexe mens. Wezens die afgesloten door hun anti-esthetiek, hun gebreken en hun bijna dierlijke rauwheid, maar die ook deernis wekken door hun vergankelijkheid… Annemie Marchand).










Vanitas
Expressieve exuberantie is ook de hoofdtoon van haar in ’84 getoonde “Vanitas” project, een ludieke en tevens karikaturale voorstelling van een “archeologische opgraving uit de 20e eeuw”. Twee centrale ”Koningsgraven” (geraamtes van textiel en vergankelijk materiaal, voorzien van een gasmasker als hoofd) worden omringd door “vanitas”-taferelen uit hun eigen tijdperk.












De kreupelen
Verzegelde herinneringen
1985-1987
Verzegelde herinneringen – Memory boxes –
“memory boxes” een bibliotheek ahw van herinneringen… veilig verpakt maar ze laten zich niet opsluiten, ze barsten uit hun huiden, komen weer aan de oppervlakte;
“verzegelde herinneringen” bundelingen, de uiteinden stevig verpakt maar de verpakking kan de pijnlijke herinneringen niet gevangen houden…” Hugo Minnen






















(…Ook Veerle Dupont vind op de straat, in de realiteit, de bouwstenen van haar kunst. Dupont is briljant in het animeren van onpersoonlijke, weerbarstige, aan zichzelf overgelaten dingen waarin de tragiek van een heel tijdperk is samengeperst. … zij hanteert hierbij geen valse pathetiek of holle rethoriek. Veel van Veerle Duponts grotere werken houden trouwens het midden tussen angst en humor. .. Haar kunst is duidelijk thuis in de wereld en fungeert als een transformator tussen het Ik en het Niet-Ik….. Ernest Van Buynder)
1987 – 1997
Installaties met o.a. paraplu’s, roofingpanelen met roest, kasseien, flarden autobanden, life-jackets met poëzie, afgescheurde, verweerde affiches, stukken ruwe kurk, oude foto’s, doodsbrieven, enz.
1998 – 2012
Verboden boeken
Tekst, al dan niet leesbaar, is nog meer aanwezig in de meeste werken o.a. Thownships met teksten van Antjie Kroch, De geschriften, Stories from the past, Life Jackets, Ingebonden boeken, Verboden boeken en verbrande boeken. In de laatste werken is vooral vergankelijkheid het onderwerp, een thema dat ook in vroegere werken reeds aanwezig was.
(… harmonie tussen creatieve wilskracht en menselijke kwetsbaarheid, een spanningsveld tussen kwellingen en bevrijding, een creatieve authenticiteit die onrust en twijfel durft te laten zien, een glimp van verborgen emoties, angst en diepmenselijke warmte … Peter Holvoet-Hanssen)












Townships
Stories from the past





Carpe diem
Afgevoerd











