Kunst

1963-1980

1963-1973 Experimenten weeftechnieken met allerlei soepele materialen.

1973-1980 Monumentale wandstructuren o.a. Fangorn 400x1850x50

Scan0060-page-003 (2)
Scan0061-page-002 (2)
Scan0060-page-004 (2)
Scan0060-page-001
Scan0061-page-001 (2)
Scan0060-page-002 (2)
Scan0061-page-003
Scan0060-page-003 (2) Scan0061-page-002 (2) Scan0060-page-004 (2) Scan0060-page-001 Scan0061-page-001 (2) Scan0060-page-002 (2) Scan0061-page-003
1977-page-003
1977-page-002
1977-page-007
1977-page-008
1977-page-001
1977-page-006
1977-page-009
1977-page-003 1977-page-002 1977-page-007 1977-page-008 1977-page-001 1977-page-006 1977-page-009

1975-1980

1975-1980
Experimenten met allerlei materialen zoals hout, leder, spons, veren,
ingewanden (runds-en varkensblazen, darmen) al of niet geschroeid, gebrand, in
gekleurde was gekookt, etc.

( …haar
tomben, opgevuld met textiele lappen, zijn symbolen van leven en dood,

De kringloop van het zijn – ethisch reveil? …Hilde D’haeseleer).

1980-1985

vanitas

1980-1985 Van kleinere driedimensionale objecten naar monumentale werken o.a. de reeks “kreupelen”, “Vanitas vanitatum”, Memories”.

(…Morbide wizens van jutte, dierlijke ingewanden, omwikkeld hout en andere toevallige vondsten… figuren zonder hoofd of benen, brute stukken oermaterie. De ongecultiveerde, complexe mens. Wezens die afgesloten door hun anti-esthetiek, hun gebreken en hun bijna dierlijke rauwheid, maar die ook deernis wekken door hun vergankelijkheid… Annemie Marchand).

Scan0066-page-001
Scan0068-page-003
Scan0068-page-004
Scan0068-page-002
Scan0068-page-001
Scan0066-page-001 Scan0068-page-003 Scan0068-page-004 Scan0068-page-002 Scan0068-page-001

Vanitas

 

Expressieve exuberantie is ook de hoofdtoon van haar in ’84 getoonde “Vanitas” project, een ludieke en tevens karikaturale voorstelling van een “archeologische opgraving uit de 20e eeuw”. Twee centrale ”Koningsgraven” (geraamtes van textiel en vergankelijk materiaal, voorzien van een gasmasker als hoofd) worden omringd door “vanitas”-taferelen uit hun eigen tijdperk.

Scan0067-page-004
Scan0067-page-001
Scan0067-page-002
Scan0067-page-006
Scan0067-page-003
Scan0067-page-005
Scan0067-page-004 Scan0067-page-001 Scan0067-page-002 Scan0067-page-006 Scan0067-page-003 Scan0067-page-005

De kreupelen

Verzegelde herinneringen

1985-1987

Verzegelde herinneringen – Memory boxes –

memory boxes” een bibliotheek ahw van herinneringen… veilig verpakt maar ze laten zich niet opsluiten, ze barsten uit hun huiden, komen weer aan de oppervlakte;

“verzegelde herinneringen” bundelingen, de uiteinden stevig verpakt maar de verpakking kan de pijnlijke herinneringen niet gevangen houden…” Hugo Minnen

Scan0064-page-001
Scan0069-page-002
Scan0069-page-003
Scan0069-page-001
Scan0064-page-001 Scan0069-page-002 Scan0069-page-003 Scan0069-page-001
Scan0070-page-006
Scan0070-page-005
Scan0070-page-004 (2)
Scan0070-page-002
Scan0070-page-007
Scan0070-page-003
Scan0070-page-008
Scan0070-page-006 Scan0070-page-005 Scan0070-page-004 (2) Scan0070-page-002 Scan0070-page-007 Scan0070-page-003 Scan0070-page-008

(…Ook Veerle Dupont vind op de straat, in de realiteit, de bouwstenen van haar kunst. Dupont is briljant in het animeren van onpersoonlijke, weerbarstige, aan zichzelf overgelaten dingen waarin de tragiek van een heel tijdperk is samengeperst. … zij hanteert hierbij geen valse pathetiek of holle rethoriek. Veel van Veerle Duponts grotere werken houden trouwens het midden tussen angst en humor. .. Haar kunst is duidelijk thuis in de wereld en fungeert als een transformator tussen het Ik en het Niet-Ik…..  Ernest Van Buynder)

1987 – 1997

Installaties met o.a. paraplu’s, roofingpanelen met roest, kasseien, flarden autobanden, life-jackets met poëzie, afgescheurde, verweerde affiches, stukken ruwe kurk, oude foto’s, doodsbrieven, enz.

1998 – 2012
Verboden boeken

Tekst, al dan niet leesbaar, is nog meer aanwezig in de meeste werken o.a. Thownships met teksten van Antjie Kroch, De geschriften, Stories from the past, Life Jackets, Ingebonden boeken, Verboden boeken en verbrande boeken. In de laatste werken is vooral vergankelijkheid het onderwerp, een thema dat ook in vroegere werken reeds aanwezig was.

(… harmonie tussen creatieve wilskracht en menselijke kwetsbaarheid, een spanningsveld tussen kwellingen en bevrijding, een creatieve authenticiteit die onrust en twijfel durft te laten zien, een glimp van verborgen emoties, angst en diepmenselijke warmte … Peter Holvoet-Hanssen)

Scan0071-page-001
Scan0071-page-002
Scan0071-page-003
Scan0071-page-001 Scan0071-page-002 Scan0071-page-003
Scan0072-page-001
Scan0072-page-003
Scan0072-page-002
Scan0072-page-001 Scan0072-page-003 Scan0072-page-002

Townships

Stories from the past

Scan0074-page-001
Scan0074-page-002
Scan0074-page-001 Scan0074-page-002

Carpe diem

Afgevoerd

Scan0075-page-002
Scan0075-page-004
Scan0075-page-005
Scan0075-page-003
Scan0075-page-001
Scan0075-page-006
Scan0075-page-002 Scan0075-page-004 Scan0075-page-005 Scan0075-page-003 Scan0075-page-001 Scan0075-page-006